Formålet med projektet er at sikre landbruget kvalificeret og professionel rådgivning, der gør landmanden i stand til at tænke i merindtjening på råvaren (value-added) via øget samspil mellem krav fra markedet og måden råvaren produceres og håndteres. Hermed sikres landbrugserhvervet en større del af værdikæden og bedre priser for differentierede produkter, herunder økologiske varer og nonfood. Det gælder såvel kendte produktioner som nye forretningsområder. Projektets udbytte er et rådgivningskoncept, der indeholder de ydelser, som value-added landmænd efterspørger ved etablering og drift, og dermed nye indtjeningsmuligheder for landmanden.
Indhold:
• Nyt mindset hos landmanden, hvor vægten skal flyttes fra interne kompetencer til en mere markedsorienteret tilgang og markedsbaseret vækst.
• Tiltag der via fælles videnindsamling og formidling af denne kan sikre landmanden en faglig optimal og prisbillig rådgivning om, hvordan han i praksis kan opnå en merindtjening på råvaren.
• Landmandens organisering og mulighed for at opnå en større andel af værdikæden og herunder samspil med andre eksisterende virksomheder. Optimal rådgivning til landmanden om aftaleret i form af indgåelse af aftaler om køb og salg, reklamationsbestemmelser mv. vil være en nødvendig del af rådgivningskonceptet.
• Idéudvikling på tværs af værdikæden, forretningsplan og forretningsudvikling, hvor koncept og produkt udvikles som en iterativ proces under hensyntagen til business case, konkurrentanalyse, kvalificering af forretningsidé mv.
• En undersøgelse af mulighederne for etablering af urbant, bynært eller socialt landbrug, så forbrugerne får forbedret kontakt til erhvervet.
Konkurrenter i rådgivningen af værditilvækstere
Markedet for rådgivning til værditilvækstere er lille i dag, der findes ikke specifikke løsninger til målgruppen. Der findes dog en række rådgiver som har kompetencer til at rådgive værditilvækstere i deres forskellige udviklingsfaser.
NOTAT - Markedet for julekalkun i Danmark
7,8 % af danskerne spiste julekalkun i 2011 (jf. Danmarks Statistik), hvilket svare til 500 g pr. dansker, der spiste kalkun. Ca. 36.000 kalkuner bliver tilberedt hver jul.
Oplevelsescenter på Rokkedahl Landbrug
Præsentation Oplevelsescenter - Rokkedahl 15. maj 2012
Meningsfyldt økologisk landbrug - hvad er det?
Artikel Matrix Landbrug: Internationale emner
Kan en ny tysk socio-økologisk model redde de danske landdistrikter?
500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Program for workshop 1 den 29. august 2012
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Highlights fra workshop 1 den 29. august 2012
Program for workshop II
Workshop II – 8. november 2012 på Fru Møllers Mølleri / Videncentret
Værditilvækst - Projektets resultater
Workshop 1 d. 29. august 2012
Værditilvækst – merindtjening på råvarerne
Workshop I Værditilvækst – merindtjening på råvarerne Torsdag den 29. august 2012
Orienteringsskrivelse til direktører
Landmænd, der formår at tilføre ekstra værdi til deres produkter, forventes at kunne øge deres fremtidige indtjening markant.
Kompetencekrav til rådgivere med fokus på værditilvækst
Rådgiverprofilen ved værditilvækst adskiller sig væsentlig fra rådgivning af bulklandmænd. De værktøjer, metoder og processer, som indgår i Virksomhedsrådgivning er en vigtig del af rådgivningsforløbet.
Videnopsamling - Udland
Erfaringer, udland. Diverse links
Organisering rådgivning om værditilvækst
Organiseringen af rådgivning om værditilvækst har været drøftet på de to workshops og internt i projektgrup-pen.
PP-slide til forside
PP-slide til forside - farver og baggrund
Værditilvækst – Rådgivningskoncept
Udkast til rådgivningskoncept - struktur, indhold og vurdering
Urban farming
Arbejdsdag i Gellerup
Erfaringer fra Gellerup - Urban Farming
Erfaringer kritisk inddraget i en Gellerup farming kontekst på nuværende september 2012 udviklingstrin
Eksempel på strategi - Urban farming
Eksempel på, hvordan oplæg til en strategi for urban farming kan se ud.
Erfaringsopsamling - Urban farming
Relevante artikler
Agriculture, Food Security and Inclusive Growth
Food security - booklet - Urban farming
Spred budskabet - Landbrugets image
Offentliggjorte artikler om Urban farming.
Forretningsmodeller
Lagkage med de fire forretningsmodeller
Indspil til Workshop II
Hvilke kompetencer skal der til at rådgive virksomheder/ejere i de forskellige stadier
Trends i fødevaresektoren 2010-2015
Hos MAPP har vi 20 års erfaring i forbrugeradfærds-forskning i fødevaresektoren og i at undersøge, hvilke implikationer det har for aktørerne i fødeværdikæden.
Forretningsmodeller – mængder og definitioner
Værditilvækst – helt generelt for primærproducenten:
Merindtjening på råvarer
En behovsanalyse blandt vækstlandbrug og lead users med fokus på afsætning af nicheprodukter
Værditilvækst - Projektets resultater
Segmentering af værditilvækstere
Kan en ny tysk socio-økologisk model redde danske landdistrikter?
500 økologer og forbrugere i Freiburg, Sydtyskland, har skabt et nyt aktieselskab, der skal skabe og fremme lokal værdi gennem tilførsel af kapital og investeringer.
Værditilvækst – Cases
Slides om værditilvækst - værdikæde eller differentiering
Behovsanalyse merværdi af råvarer
Se behovsanalysen.
Produktblad
Produktblad om produktmesse 2012 - Værditilvækst.
Slide fra Økonomiens dag 14. juni 2012
Se slides.
Værditilvækst
Se om landbrugets trædemølle og definition 1 af værditilvækst.
Artikler
Se artikler vedr. merværdi
Graden af værditilvækst
Systematik for graden af værditilvækst.
Virksomhedstype, strategi og produkt
En udvikling af landmandes virksomhed, tager udgangspunkt i virksomheds type, hvilken generisk strategi der arbejdes efter eller om udviklingen skal ske ved at arbejde med værdikæden.
Samtlige slides vedr. værditilvækst
Se samtlige slides vedr. værditilvækst.
Slides værditilvækster
Hvilke behov for rådgivning.
Alle slides fra workshop 1
Se blandt andet antal værditilvækstere, forretningsmodeller, markeder og segementer.
Highlights fra workshop 1
Kommentarer og forslag fra deltagerne.
Highlights fra behovsanalysen
Find her highlights fra vores undersøgelse blandt 14 værditilvæksteres behov for rådgivning i forbindelse med etablering og drift
Oversigt over antal værditilvækstere
Værditilvækst - Forretningsgrundlag for DLBR
De fire forretningsmodeller
Se her karakteristika og skønnet antal for landbrugsvirksomheder, der arbejder med bulk-, kontrakt- og specialproduktion samt med direkte afsætning
Rådgiverkompetencer
Værditilvæksterens krav til dig som rådgiver afhænger af, hvor langt din kunde er i processen mht. idé, udvikling, drift osv.
Værditilvækst
Landmandens muligheder for at forretningsudvikle sin virksomhed via nye afsætningskanaler, differentierede produkter, arbejde med værdikæden og nye finansieringsmuligheder.
Definition og systematik
Med projekt Værditilvækst ønsker vi at undersøge landmandens muligheder for at udvikle sin virksomhed via arbejdet med værdikæden, via nye afsætningskanaler, differentierede produkter og nye finansieringsmuligheder
Fra ide til forretning - faseopdeling
Marked og segmenter
Se udfordringer, styrker og svagheder for hver af værditilvæksternes fire kundesegmenter bl.a. små og mellemstore landbrug i vækst og store landbrug med nicheproduktion
Afsluttende rapport
Koncept for rådgivning af værditilvækstere
Noter fra møde afholdt den 15. juni 2012
Danmarks største kyllingeproducent – har styr på afsætningen
Leverer kyllinger direkte til forbrugerne, afsætter til detail og handler miljø/energi til andre landmænd
Erfaringer fra andre brancher
Værditilvækst
Faser - definitioner
Idefasen, Løsningsfasen, Driftsfasen og udvikling
Driftsgrensanalyse
Værditilvækst
Forretningsmodel
Værditilvækst
Workshop II
Kompetence – faser mv. fra workshop afholdt den 8. November 2012
Workshop II
Highlights fra workshop den 8. November 2012
Workshop II
Kompetence – faser mv. fra workshop den 8. november 2012
Kom godt i gang
I folderen får du et overblik over opgaver, du bør tænke på
Produktblad
Due Diligence – Virksomhedsbeskrivelse
Med henblik på at tiltrække fremmed (ekstern) kapital